Dokážu výtlky zmobilizovať verejnosť?

Tento rok sú cesty brutálne.

Cestou po Račianskej, hlavnej tepne do mesta od Pezinka, som nabehol na jamu a dostal defekt. Koleso som vymenil za rezervu. V pneuservise konštatovali, že ho môžem vyhodiť a na “štvortkolku” musia mať penumatiky identický obvod s toleranciou asi pol cm. Môj model zimných gúm kúpený v roku 2009 sa už nepredáva a teda odporúčanie v servise aj na internetových fórach znelo kúpiť štyri nové, identické pneumatiky – škoda okolo 400 eur bez dph za gumy plus 50 eur prezutie, a samozrejme čas. Našťastie mi žilinský obchod našiel cez holandský portál jeden kus starého modelu a teda som len nejakých 200 eur mínus.

Zákerné jamy sú všade, nemilosrdne odhaľujúc čo? Šlendriánstvo, neschopnosť, zlodejstvo, korupciu alebo finančné obmedzenia? Niektoré v mojom okolí svietia už pol roka a viac (napríklad hlboká jama pri budove KR PZ pri Dvoch levoch alebo 30 či viac cm hlboká jama rovno pred OÚ SA na Heydukovej).

Pán z výskumného ústavu v Žiline hovorí, že sa pri opravách nedodržiavajú technologické postupy.

Triezva familiarita so slovenským prostredím napovedá, že naše mestá nedokážu obstarávať veľmi presvedčivo a inteligentne. Dôsledne ulatňovaná záruka na odvedenú prácu? Kontrola kvality vozovky po rôznych súkromných výkopoch? Premyslený súťaživý kontraktačný mechanizmus? Málo pravdepodobné.

HMAP 2012 Report Prevention and a Better Cure Cover (Potholes Review)Znalcov britského systému správy vecí verejných neprekvapí, že britská vláda sa téme výtlkov venuje systematickejšie: minulý rok zverejnila 60-stranový “Pothole Review” – prehľad ohľadom výtlkov s podtitulom “Prevencia a lepší liek”. Obsahuje množstvo premyslených postupov a procesov pre dlhodobé a čo najefektívnejšie riešenie výtlkov – ako zbierať informácie o nich, aké materiály používať, ako obstarávať a kontrahovať dodávateľov. Upozorňuje, že náklady jám majú viacero podôb – zvýšené náklady na pohonné hmoty a opravy – a znižujú konkurencieschopnosť podnikateľov.

Materiál obsahuje napríklad podnetné myšlienky na využitie sociálnych médií pre občanov na ohlasovanie výtlkov a pre transparentné sledovanie ohlásaných problémov až do doriešenia. Na Slovensku je na toto viacero možných infraštruktúr (napríklad aj projekt inštútu SGI OdkazPreStarostu.sk).

Ďalší zaujímavý materiál som našiel na stránke istej britskej regionálnej správy – West Berkshire Council Pothole Policy and Guidance. Letáčik im vytlačili kontrahovaní dodávatelia gratis. prodej ready made Môže inšpirovať ponúkanými odpoveďami na otázkky ako “Podľa čoho sa rozhodujete, ktoré výtlky opraviť prv?” alebo “Kde môžem oznámiť výtlk?”.

Mňa prekvapil v materiáli ešte jeden údaj. Koľko myslíte stojí oprava jedného výtlku nejakých 20 km východne od Londýna?

“Celoštátne údaje ukazujú, že náklad na opravu výtlku je približne 50 až 60 libier (necelých 60 až 70 eur). V grófstve West Berkshire (v auguste 2012) dosahujeme priemer 38 libier za výtlk vďaka konkurencieschopným sadzbám dohodnutým s naším kontraktorom” (môj preklad).

Koľko tak stojí oprava jamy u nás? Lebo ak by sme to tiež mohli robiť za 40 eur, tak by sme sa na niektoré jamy tu v Bratislave hádam vyskladali aj v SMS hre.

Téma rezonuje na Facebooku (a aj v rannej show na Fun rádiu či v Novom čase). Bolo by abnormálne očakávať od našich samospráv (nielen v Bratislave), že zverejnia svoje plány riešenia výtlkov a predstaviteľné ich k tomu verejným tlakom primäť?

Add a Facebook Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *